wtorek, 22 października 2013

"Pat ze Srebrnego Gaju"


Lucy Maud Montgomery jest głównie kojarzona z serią: "Anii z Zielonego Wzgórza". Autorka napisała jednak jeszcze wiele książek - a jedną z nich jest 'Pat ze Srebrnego Gaju". Historia skąd tą książkę mam jest dosyć ciekawa...szczerze mówiąc kupiłam ja w Matrasie za 1zł w ramach przeceny - jedna książka jaką chcesz i druga za 1zł z czerwonej półki! Ponieważ na czerwonej półce nie było zbyt dużo ciekawych propozycji wzięłam tą. Muszę się przyznać, że na początku w ogóle nie skojarzyłam autorki z "Anią z Zielonego..." :D Dopiero po pewnym czasie postanowiłam przeczytać tą książkę. I nie zawiodłam się.


Historię tę postaram się skrócić w miarę bez spojlerów :) Opowieść zaczyna się, kiedy główna bohaterka - Pat - ma lat 7,8 lat. Dziewczynka beztrosko bawi się w lesie, odnajduje nowe zakątki z bratem. Kocha swój dom nad wszystko. Ważną rolę odgrywa w jej życiu gospodynia/niania Judysia. Dziewczynka poznaje nowych przyjaciół i staje twarzą w twarz z różnymi problemami.

Taaak...moje streszczenie może was nie zachęciło, ale wierzcie mi - książka jest warta przeczytania! Akcja dzieje się...i tu mam problem! Książka została wydana w 1933 roku, ale śmiem podejrzewać, że dzieje się w latach 20. Dlaczego? Często w powieści jest wspominane, że obcinanie włosów na krótko jest modne, że sukienki odsłaniają nogi, a starsze kobiety są tym faktem oburzone. Zresztą Judysia nosi staroświeckie stroje pełne koronek (co wskazuje na belle epoque). Oczywiście, rama czasowa jest trudna do zlokalizowania również z tego powodu, że główna bohaterka dorasta w trakcie i pod koniec ma już 18 lat.


Po takiej lekturze nie należało po mnie oczekiwać niczego innego jak jęczenia, że nie mieszkam na wsi w pięknym domu obok lasu, tylko w bloku. Minęło mi to po pewnym czasie, ale długim...

Zachęcam do przeczytania! A wy, jakie książki czytaliście ostatnio?

4 komentarze:

  1. Z tej samej przeceny w Matrasie mam moje Żony i córki :D

    (tylko nie pamiętam, czy to Żony... kupowałam, czy też płaciłam za biografię sióstr Bronte - jedną z nich na pewno :) )

    OdpowiedzUsuń
  2. Szkoda że nie trafiłam na taką promocję. Ostatnio żeby się odstresować zaczęłam czytać serię o Ani, tej właśnie autorki. Chociaż to książki adresowane raczej dla młodszych, to muszę wyznać że nadal mnie bawią i wzruszają. ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię Pat. Ale mój najulubieńszy cykl Montgomery to trylogia o Emilce. :)

    OdpowiedzUsuń